به گزارش خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا جعفرزاده؛ ۱۸ آبان سال ۱۴۰۰ بود که سید محمد تقی شاهچراغی، استاندار سابق قم پا روی ریل های متروکه مرکز شهر گذاشت و در روز های ابتدایی انتصابش دست به کار جمع آوری آن ها شد.
رئیس دولت سیزدهم به قم آمد و اعتبارات خوبی برای پروژه های روی زمین مانده و نیمه تمام اختصاص داد تا زشتی ها از شهر کریمه اهل بیت(س) کنار برود و شهر چهره دیگری به خود بگیرد.
در سفر ریاست جمهوری ۸۰ هکتار زمین منوط به آزادسازی اراضی ۱۰۰۰ هکتاری آموزشی پردیسان بوده قرار بود راهگشای این پروژه باشد که هنوز از آن خبری نیست!
شاهچراغی به عنوان نماینده دولت به میدان آمد و با جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور به قم ریلهای متروکه را در دو مرحله به طول ۸ و ۷ کیلومتر از موازی بلوار امام رضا و ایستگاه راهآهن تا مسجد مقدس جمکران بود را جمعآوری کرد.
ماجرای جمع آوری این ریل ها که قصه پر غصه ای بود پایش به شهرداری قم هم باز شد و یک هزینه ۳۵ میلیارد تومانی برای جمع آوری ریل هایی که در ابتدا قرار بود فرمانداری آن هارا جمع کند، از خزانه شهرداری قم پرداخت شد.
کمی بعد سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور در سفر خود به قم در تیرماه سال گذشته و در دیدار با آیت الله سعیدی گفت: پروژه جمع آوری ریلهای متروکه قم که سالها مغفول مانده و به آینه دق مردم تبدیل شده بود به زودی توسط شهرداری قم به بلوار سبز مفرح شهری تبدیل خواهد شد.
حال ماه ها از جمع آوری ریل های متروکه می گذرد و جز گرد و خاک چیزی سهم مردم شهر که نشده هیچ، حتی مجاورین این ریل ها حاضرند تا شرایط به قبل باز گردد تا اگر صدای سوتی نمی آمد لااقل گرد و خاکی هم در کار نباشد!
فروردین سال جاری بود که معاون عمرانی شهرداری قم، عباس حلواییزاده، با اشاره به آخرین وضعیت جمعآوری ریلهای متروکه و اجرای طرحهای جایگزین برای آنها اظهار کرد: یکی از مصوبات سفر رئیسجمهور به قم، جمعآوری ریلهای متروکه از سطح شهر بود که سال گذشته با انجام دو قرارداد در یک مرحله جمعآوری ریلها و پابندها در مرحله بعد خاکبرداریها صورت گرفت.
وی با بیان اینکه برای این پروژه طراحی فاز یک و دو انجامشده است، اظهار کرد: در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: مطالعات اولیه ترافیکی این محور در سال گذشته انجام و مقرر شد که محور به صورت فضای سبز شهری با مسیرهای ویژه پیاده و دوچرخه طراحی و اجرا شود تا فضای شهر مناسبی برای شهروندان صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بعد از اخذ مصوبات و ارائه اسناد مناقصه، بهزودی پیمانکار این پروژه مشخص میشود، تصریح کرد: از اواسط اردیبهشتماه شروع کار عمرانی و بهسازی این محور از انتهای مصلی قدس تا عماریاسر و بعدازآن بهصورت فاز به فاز آغاز میشود تا بتوانیم فضای سبز مناسبی برای شهروندان داشته باشیم.
کمی بعد از سخنان معاون شهردار اما زمزمه دیگری خبر از مانع جدیدی داد؛ معارضین قصه جدید جمع آوری ریل های متروکه شد که تنها چاره آن آزاد سازی ۸۰ هکتار از زمین های محبوس شده توسط برخی ادارات استان است تا بتوان پاسخ مالکان را داد و مانع خاک خوردن مردم شد!
ماجرای معارضین از آنجایی سرچشمه می گیرد که در گذشته قانونی در کشور وضع شد که هیچکس نمیتواند مقابل حرکت مسیر راه آهن از زمینش مقاومتی کند مگر آنکه روزی ریل جمع شود و فرد می تواند مجدد ادعای مالکیت کند.
به استناد این مطلب در میانه مسئله جمع آوری ریل های متروکه، آستانه مقدسه و برخی افراد حقیقی بحث مالکیت را مطرح کرده و اکنون طرفین برای اجرای عملیات و مطالعات که میتوانست برای افزایش امید، نشاط و رضایت مردم آنهم در شرایط کنونی که رسانههای معاند از سویی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نشاط مردم را نشانه رفته اند نسخه شفابخشی باشد، در گیر چالش اند.
اکنون باید منتظر مذاکره طرفین حقیقی، آستانه و شهرداری برای بحث مالکیت باشیم و با آنکه این پروژه که جزئی از مصوبات سفر استانی است، مانند کلافی سردرگم بین شهرداری، آستانه و استانداری( بویژه معاونت عمرانی) که نقشی اساسی در این قصه دارد و باید سکوت را کنار گذاشته و به عنوان ضلع سوم مثلث رهایی مردم از شر زمین های خاکی به جا مانده از ریل های کهن، نقشی کلیدی ایفا کند.
مسوولان استان باید توجه داشته باشند که رهبری تأکید مضاعفی بر امیدآفرینی از سوی مسئولان برای مردم دارند تا روحیه یاس و ناامیدی که محصول تبلیغات دشمنان است کمرنگ شود و قطعا ساماندهی یک پروژه کهن که دولت در انجام آن هم اهتمام داشت می تواند تاثیر خوبی در نگاه مردم به دولت و عملکردش بویژه در سال انتخابات را ایفا کند.